Přeskočit na obsah

Jak psát produktové popisky na průmyslový e-shop

Správně napsané produktové popisky jsou alfou a omegou každého internetového obchodu. Na jejich kvalitě často záleží, jestli zákazník přidá zboží do košíku, nebo vezme nohy na ramena a uteče ke konkurenci. Speciální pozornost si zaslouží tvorba popisků v průmyslových e-shopech, které mají řadu specifik.

Výrobce a prodejce průmyslového zboží provází během podnikání nelehký úkol – potřebují představit své produkty i někomu, kdo má minimální technické znalosti a sotva zvládne namontovat žárovku do lustru.

V takových případech je nezbytné popiskem jasně a srozumitelně sdělit, v čem tkví hlavní přednosti produktu a proč by jej zákazník měl pořídit zrovna u tebe.

Jak tedy na produktové popisky na průmyslovém e-shopu?  

Mluv jazykem zákazníka

Působíš na B2B trhu, nebo prodáváš především zákazníkům v domácnostech? Je důležité si tuto otázku předem zodpovědět, protože na ní závisí celá tvorba produktových popisků.

Jestli nabízíš obráběcí stroje, budou zboží na tvém e-shopu hledat spíš velké firmy s dostatečnými odbornými znalostmi. Jenže když se zabýváš prodejem sekaček na trávu, musíš počítat, že na tvé stránky přijde nakupovat naprostý laik.

Plyne z toho jediné: při psaní produktových popisku mluv (respektive piš) jazykem zákazníka, kterému prodáváš. Ty možná odborným technickým výrazům a zkratkám rozumíš, ale pochopí je i babička, která přes internet vybírá sekačku na zahrádku pro svého manžela?   

Nepřežeň to s odborností

I když poskytuješ zboží velkoobchodním odběratelům, neznamená to, že musíš chrlit jeden odborný výraz za druhým. Také obchodní manažer velkého podniku chce na první pohled zjistit, co přesně mu prodáváš.

Použití odborných slov je určitě žádoucí (zástupci některých průmyslových firem si na ně doslova potrpí). Ale všeho s mírou, ať nevzbudíš podezření, že chceš díky používání technického jazyka vypadat lépe.  

Vytvářej originální popisky

Jestli přímo nevyrábíš, ale pouze prodáváš průmyslové výrobky jiných firem, pak je pro tebe tento bod důležitý. Od dodavatelů zboží nejspíš dostáváš univerzální popisky, což ti samozřejmě usnadňuje práci. Text zkopíruješ do e-shopu a máš vystaráno. Jenže ne tak docela.

Zaprvé stejný produktový popisek pravděpodobně používají i jiné e-shopy, tudíž škodíš sám sobě z pohledu optimalizace pro vyhledávače (SEO). Zadruhé popisky od dodavatelů bývají zkratkovité a plné údajů, které jsou na první pohled nejasné i zasvěcenému zákazníkovi.

Vždy je lepší nekopírovat původní text, věnovat tvorbě vlastního popisku aspoň nějaký čas a zaujmout návštěvníka webu něčím originálním.  

Tento popisek jsem tvořil pro průmyslový e-shop TOR Industries. Konkrétně šlo o textaci ke kategorii Hevery a zvedáky.

Řeš zákazníkův problém

Známé marketingové doporučení zní: „Zákazníkovi neprodáváš hmoždinku, ale díru ve zdi.“ Což pro průmyslové obchody platí doslova.

Co je tím myšleno? Že bys měl kromě vlastností produktu (například velikost, materiál atd.) v popisku prezentovat i jeho přednosti. Kupujícího na prvním místě zajímá, jestli tvé zboží vyřeší problém, který jej trápí. Dej hned v úvodu textu jasně najevo, jak konkrétně mu produkt pomůže a jaké výhody přináší oproti podobným výrobkům na trhu.

Vlastnosti a parametry můžeš zmínit taky, ale klidně tak učiň v samostatném výpisu vedle popisku produktu.

Klíčová slova ano, ale píšeš hlavně pro lidi

Před zpracováním produktového popisku je potřeba analyzovat základní klíčová slova, která tě posunou ve vyhledávačích co nejvýš. Dej si ale pozor, abys to s optimalizací pro co nejlepší SEO nepřehnal.

Popisek má většinou délku jen několika vět, a pokud v každé zmíníš ten samý výraz, půjde kvalita textu strmě dolů. Nezapomeň, že prodáváš živým lidem, ne vyhledávačům. Místo opakování stejných slov raději vsaď na líbivý popisek, který na první pohled zaujme.

Přehlednost je základ

Určitě už jsi takový e-shop navštívil: po kliknutí na produkt na tebe vyskočila lavina nepřehledného textu, který jsi neměl čas ani náladu číst. Nepříjemný zážitek, co? Pokud možno, tomuto stylu popisků se vyhýbej.

Lepší je kratší a úderný text, který sice nezmíní každý šroubek výrobku, ale zato zaujme a sdělí nejdůležitější poselství.

Pokud se přeci jen chceš rozepsat, popisky dobře strukturuj. Minimálně je vhodné použít dělení do více odstavců a vypíchnutí zásadních informací v odrážkách – zajistíš tím přehlednost a zákazníkovi usnadníš čtení.  

Užitečné tipy na závěr

Popisky (nejen) na průmyslový e-shop můžeš vylepšit i těmito zdánlivými drobnostmi:

  • klíčová slova používej především v titulcích
  • vyplňuj metadata stránky (title a description)
  • nezapomeň zmínit největší výhody produktu
  • usiluj o to, aby se popisky na webu neopakovaly
  • pokud to jde, používej synonyma

Nechej si popisky produktů napsat

Máš pocit, že si nebudeš vědět s tvorbou produktových popisků rady? Nemusíš je tvořit sám. Klidně se mi ozvi na e-mail info@psavaruka.cz nebo přes kontaktní formulář a pomůžu ti. Můžu pro tebe vylepšit stávající popisky, nebo rovnou vytvořit nové, třeba u všech položek na e-shopu.