Přeskočit na obsah

Stránka „O nás“ nemusí být peklo. Jak s ní oslovit zákazníky?

Jestli už sis někdy vytvářel web k podnikání, pak tě tento zdánlivě jednoduchý úkol neminul: vytvoření rubriky „O nás“ (případně „O mně“). Jeden by řekl, že představit sebe nebo svou firmu je snadné jako facka – jenže očividně není.

Většina podnikatelů v prezentaci vlastního příběhu a dovedností na stránkách stále pokulhává, často kvůli základním chybám.

Žádný strach. Klid. Dýchej. Přestože jsou firemní rubriky O nás často k pláči, není třeba studovat jadernou fyziku, aby tvoje prezentace vypadala k světu. Zkus využít těchto dobrých rad:

Stručně a jasně

Každý by o svém podnikání nejraději napsal román a do posledního detailu vylíčil vše, co považuje za důležité.

Musím ti ale říct upřímnou pravdu: ať jsi ve svém oboru sebevětší špičkou, naprostá většina návštěvníků tvé sekce O nás nebude mít čas ani náladu číst dlouhé povídky – lidé pořád někam spěchají a potřebují získat co nejvíc informací za co nejkratší dobu.

A to je pro tebe výzva. Snaž se vybrat jen zásadní sdělení, zbytek nechej pod pokličkou a použij třeba při osobním setkání se zákazníkem nebo v blogovém článku. Prostě představ sebe nebo firmu stručně a jasně.

Chceš podrobně rozepsat historii padesát let staré značky, která má tradici? Výborně, není problém, ale raději tomu věnuj samostatnou sekci, kam zavítá jen ten, koho historické milníky zajímají. Stejně tak různé technologické postupy mohou být pro klienty zajímavé, ale do sekce O nás nepatří.

Takhle jsem se představil na úvodní straně webu já. Krátce, přehledně a snad i šikovně.

Nabídni příběh

Hrát si na nepřístupného podnikatele v košili a saku dávno vyšlo z módy. Ne, takhle to nefunguje. Zákazníci tě chtějí poznat zblízka, třeba i drobet nakouknout do tvého soukromí. Víš, po čem prahnou? Po příběhu!

Pomocí krátkého příběhu povyprávěj o svém podnikání. Začalo to všechno v garáži uprostřed malého města, kde jsi trávil celé noci tvrdou dřinou? Tak šup s tím do sekce O nás! Stálo za tvým podnikatelským nápadem něco náhodného a neobvyklého? Hned to do stejné rubriky napiš taky. Zmínit můžeš také:

  • kdo ti s podnikatelským nápadem pomohl
  • jestli jsi měl nějaký vzor
  • jakou roli sehráli na tvé cestě kamarádi a rodina
  • čím tě obor podnikání oslovil
  • co považuješ za své hlavní poslání
  • a spoustu jiných zajímavostí, o kterých se zákazník jinak nedozví
Příběhy fungují dobře nejen v sekci O nás, ale i v dalších textech.

Ptáš se proč příběh? Protože zákazníci už mají plné zuby ohraných frází jako: „Jsme úspěšná firma, která působí na trhu 20 let a ročně má stovky zakázek.“ Takový text najdeš na stránkách každé druhé společnosti. A není to nic, co by člověka motivovalo k nákupu a čím bys byl zajímavý.

Když čtenáře vtáhneš aspoň náznakem do svého každodenního pracovního života, máš o úspěch postaráno. Už nebudeš jen anonymní podnikatel v uniformě. Ukážeš, že jsi taky jen obyčejný člověk s radostmi a starostmi. Rázem na tebe budou zákazníci nahlížet jinak.

Nezapomeň říct, co děláš

Teď ses možná pousmál, jenže radu v podnadpise myslím vážně. Ač je to k nevíře, podnikatelé a firmy často zapomínají nejen v sekci O nás zdůraznit, čím se zabývají a jaký konkrétní přínos mají pro zákazníka. Dají dohromady haldu odstavců o historii, současnosti i minulosti podniku a pochlubí se nově postavenou provozovnou, ale v tom všem zapadne nejdůležitější informace – co dělají a proč to dělají.

Stačí jednou nebo dvěma větami shrnout, v jakém oboru podnikáš, jak dlouho a které produkty a služby poskytuješ. A pak můžeš pokračovat vesele dál. Jednoduchá rada, ale nad zlato.

Vyzdvihni konkrétní úspěchy

Všichni víme, že samochvála smrdí, ale v podnikání to tak úplně neplatí, o rubrice O nás ani nemluvě.

U zákazníků je potřeba si „přihřát polívčičku“ a zmínit nejdůležitější úspěchy. Nemám tím na mysli, že bys měl zveřejnit každou pochvalu a čestné uznání z oborových anket či soutěží. Vyzdvihni, na co jsi ty nebo tvůj podnik nejvíc hrdý, případně jmenuj významné klienty, se kterými dlouhodobě spolupracuješ.

Budu se sice opakovat, ale: zahrnout do rubriky O nás zásadní úspěchy podniku zní jako samozřejmost, přesto na řadě firemních webovek nic takového nenajdeš.

Dej si záležet na formátování

Když už věnuješ dlouhé minuty až hodiny přípravě dokonalého textu, tak jej nezapomeň i líbivě naformátovat. Pokud bude sekce O nás kvůli špatnému formátování nepřehledná a nevkusná, pak ti nepomůže ani nejlepší copywriter na planetě. Zaměř se zejména na tyto body:

  • piš krátké a přehledné odstavce
  • zvýrazňuj důležitá slova/věty (ale nepřeháněj to)
  • pokud to lze, používej pouze jeden font
  • dodržuj jednotnou velikost písma pro nadpisy, podnadpisy i klasický text
  • pokud využíváš různé barvy textu, nekombinuj víc než dvě dohromady
  • krátké a důležité informace dávej do odrážek
Takto jsem použil odrážky v rubrice O nás pro agenturu Profisprotovní.

Použij fotky konkrétních lidí

Text je v rubrice O nás ze všeho nejdůležitější. U zákazníků nicméně vzbudíš ještě větší důvěru, když přidáš svou fotku, případně fotky ostatních lidí z tvého podniku – aspoň těch, kteří přichází do styku s klienty. Spojí-li se povedené a odlehčené fotografie s dobře podaným příběhem, zase dostaneš nějaký ten plusový bod navíc. Navíc nebudeš působit tak anonymně a vzbudíš mnohem větší důvěru. A důvěra rovná se větší šanci, že tě potenciální zákazník osloví.

Dostat přes prsty od pravopisu? To bolí

Občasný překlep nikoho nezabije, pokud zrovna nepodnikáš v oboru jazykových korektur. Ale všeho moc škodí, rozhodně bys neměl mít v každé třetí větě hrubku, jinak moc důvěryhodnosti nevzbudíš. Speciálně v sekci O nás je třeba dbát na pravopis, protože jde o jakousi internetovou vizitku podniku, která má udělat dojem. Netušíš, jestli je v textu vše správně a jestli jsi nenasekal chyby? Tak si ho nechej zkontrolovat odborníkem. Lepší připlatit pár korun navíc, než si utrhnout ostudu.

Nemusíš se s tím trápit sám

Nevíš, jak informace a věty poskládat tak, aby sekce O nás na tvých stránkách táhla pozornost a sklízela ohlas? Tak si nech pomoct. Dej mi vědět na e-mail info@psavaruka.cz, nebo napiš zprávu přes kontaktní formulář. Společně to dáme dohromady.