Přeskočit na obsah

Co je SEO článek a jak ho správně napsat

jak napsat seo článek

Někdo na internetu psal nebo mluvil o SEO článku a ty jsi absolutně neměl ponětí, o co se jedná? Není to žádná raketová věda. Ve zkratce řečeno jde o typ textu, který má za úkol na tvůj web přivést víc potenciálních zákazníků, a to bez jediné koruny investované do reklamy. 

Dá se říct, že kdo píše jen „obyčejné“ články bez důrazu na SEO, možná potěší oko čtenáře a třeba mu i předá podstatné informace, ale určitě pomocí blogů nebo dalších webových textů nepřitáhne návštěvnost z vyhledávačů. 

Z dlouhodobého hlediska je přitom tato strategie výbornou příležitostí, jak ušetřit peníze za PCC reklamu a zároveň působit jako uznávaná autorita v oboru. 

Chceš zdarma dostávat tipy ohledně tvorby textů a obsahu?

Co je to SEO článek

SEO článek je webový text (nejčastěji blog, ale může se jednat také o propracovanou landing page), při jehož psaní autor usiluje o to, aby se článek zobrazoval co nejvýš v Googlu, na Seznamu nebo v dalších internetových vyhledávačích. 

Při psaní SEO článku autor zohledňuje pravidla SEO (search engine optimization), což je poměrně náročná disciplína, které někteří marketéři (tzv. SEO specialisté) věnují roky studia. Základy SEO ale hravě zvládneš i ty a pro psaní SEO článku ti budou většinou stačit.

Proč psát SEO články

Protože když se SEO články dělají správně, dlouhodobě a vytrvale, zvyšují návštěvnost webu, a tím pádem přihrávají víc zájemců o produkty nebo služby. 

Je ale fér říct, že SEO články, na rozdíl od PPC reklamy, nepřináší okamžitý efekt. Většinou je na nich potřeba několik měsíců či let trpělivě pracovat, abys dosáhl vytoužených výsledků. Na druhou stranu ale slouží jako zdroj návštěvnosti i ve chvíli, kdy vypneš všechny své reklamy. A to už se vyplatí, no ne?

seo článek
Jedním z pomocníků pro kvalitní článek je i související vyhledávání na Googlu

Jak na psaní SEO článku

Jak se tedy „na lopatu sedá“? V krátkých bodech ti popíšu, jak SEO články pro sebe nebo své klienty připravuji já.

1. Vytvoření analýzy klíčových slov

Na základě analýzy klíčových slov zjistíš, která témata jsou pro tvůj obor relevantní, na která klíčová slova cílit a která naopak vynechat, například z důvodu vysoké konkurence. 

Analýzu klíčových slov (anglicky key words) ti vytvoří SEO specialista, ale pomocí nástrojů jako Collabim nebo Marketing Miner ji po chvilce studia vytvoříš i sám. Tedy aspoň tu základní, dostačující pro psaní článků.

2. Výběr tématu a klíčových slov

Analýzu klíčových slov už máš, teď se zaměř na konkrétní téma.

Dejme tomu, že vlastníš e-shop se zahradní technikou a plánuješ napsat první článek. Z analýzy klíčových slov ti vyšlo, že key word „jak vybrat sekačku” má měsíční hledanost 590 a zároveň není tolik konkurenční (jedná se pouze o příklad, nevychází z reálné hledanosti). 

seo článek
Na klíčové slovo „jak vybrat sekačku“ se nejlépe umísťuje internetový obchod MALL

Rozhodneš se tedy napsat SEO článek na téma „jak vybrat sekačku“ a toto klíčové slovo bude hlavním, na které zacílíš.

Kromě hlavního klíčového slova je však důležité článek obohatit také o další relevantní key words. Ty získáš například z našeptávače ve vyhledávacím řádku na Googlu nebo na konci stránky, kde jsou související dotazy – klíčová slova, která lidé často hledají s vyhledávaným klíčovým slovem (viz obrázky výše).

3. Vytvoření struktury SEO článku

Teď už se můžeš pustit do samotného psaní!

Jako první si promysli strukturu článku. V nadpise/titulku článku by mělo zaznít hlavní klíčové slovo (v tomto případě „jak vybrat sekačku“). Podnadpisy/mezititulky by pak měly obsahovat další důležitá klíčová slova (v tomto případě, „cena sekačky“, „elektrické sekačky“ apod.)

4. Sepsání textu SEO článku

Také zbytek obsahu článku musí reflektovat klíčová slova, ale rozhodně to nepřeháněj. Nezapomeň, že každý blog by měl primárně sloužit k tomu, aby čtenáři přinesl přidanou hodnotu.

To znamená, že bys do článku neměl za každou cenu rvát desítky klíčových slov, stačí je používat přiměřeně. Google moc dobře pozná, jestli je článek přínosný a zda čtenářům nabízí přesně to, co od něj očekávají. Takže SEO a klíčová slova ano, ale s mírou.

seo článek
Jako inspirace pro témata i klíčová slova skvěle slouží našeptávač Googlu

5. Vytvoření interních odkazů

Klíčová slova nejsou jediným podstatným SEO faktorem. Zaměř se také na zapracování interních odkazů. Pokud píšeš blog na téma „jak vybrat sekačku“, tak z tohoto článku odkazuj například na konkrétní sekačky na tvém e-shopu.

Stejně tak je důležité, abys v ostatních textech – například v popiscích jednotlivých sekaček – odkazoval na blog o sekačkách.

Interním odkazováním (tzn. odkazováním napříč tvým webem) stránky propojíš a dáš tak vyhledávačům najevo, že jsou relevantní.

6. Co ještě pomáhá

  • Vytvořit článku meta title a meta description
  • Vložit do článku obrázky nebo grafy a dát jim ALT tagy (popisy obrázků důležité pro vyhledávače)
  • Psát kratší odstavce
  • Používat odrážky a dalších textové nástroje, které článek zpřehlední vyhledávačům i čtenářům

Potřebuješ SEO článek? Dám ho pro tebe dohromady

SEO články si samozřejmě můžeš chystat sám, ale zabere to spoustu času a úsilí. Proto pro tebe obsah zaměřený na SEO rád nachystám. Napiš mi na e-mail info@psavaruka.cz, nebo přes kontaktní formulář.