Přeskočit na obsah

Přehledné srovnání: Je lepší externí copywriter, nebo interní?

„Potřebujeme externího copywritera,“ zahlásil šéf marketingu ve tvé firmě. A společně s kolegy jste se vrhli do hledání psavce snů. Ale vyhodnotili jste si před „rozhozením sítí“, jestli je externí copywriter pro vaše plány lepší volbou než copík na plný úvazek?

Obě varianty mají své klady i zápory, záleží vždy na tom, co je pro podnik prioritní.

Pojďme obě varianty hezky přehledně srovnat.

Kdo je externí copywriter

Reklamní textař, který nedochází den co den pracovat do firmy, ale vypomáhá podniku externě, třeba jen na dálku – na základě živnostenského oprávnění, dohody o provedení práce a podobných typů spolupráce. V posledních měsících a letech je tato forma najímání copywriterů stále oblíbenější.

Externí copywriter – výhody

  • lze jej najmout i na jednorázové nebo krátkodobé úkoly
  • navázání spolupráce proběhne během chvilky
  • na trhu je spousta zkušených externích copywriterů
  • v případě nespokojenosti spolupráci rychle ukončíte
  • vysoká odbornost externích copywriterů

Externí copywriter – nevýhody

  • při větším objemu práce nemusí kapacitně stačit
  • komunikace neprobíhá na denní bázi, ale přichází dle potřeby na online schůzkách
  • může trvat dlouho, než vybereš ideálního externího copywritera

Pro koho je externí copywriter vhodný

Pro podniky, které shánějí copywriterskou výpomoc (například technického copywritera) menšího rozsahu (typicky 10-30 hodin měsíčně). U větších projektů se může spolupráce s externím copywriterem prodražit, zejména když jde o zkušeného psavce s vyšší hodinovou sazbou. Externí copywriter je vhodnou volbou také pro všechny, kteří hledají opravdového odborníka na texty se specifickou tematikou.

Externí copywriteři se zákazníky rádi komunikují online

Kdo je interní copywriter

Copywriter zaměstnaný ve firmě buď na hlavní pracovní poměr, nebo na zkrácený úvazek. Důležité je, že pravidelně (nejčastěji denně) dochází do sídla podniku a odtud předvádí copywriterská kouzla. Interní copywriter je stabilním členem firemního týmu a většinou se předpokládá, že bude pro svou společnost tvořit texty dlouhá léta.

Interní copywriter – výhody

  • je k dispozici denně
  • má prostor na velký objem práce
  • díky osobní přítomnosti ve firmě pozná prostředí podniku i jeho značku
  • okamžitě ví o novinkách a změnách, které v podniku nastanou
  • s vedením firmy může komunikovat na denní bázi a pružněji reagovat na aktuální požadavky

Interní copywriter – nevýhody

  • je třeba udělat důkladné výběrové řízení
  • interní copywriter na konkrétní tematiku (např. IT a technologie) se hůře hledá
  • v případě pracovního vztahu nelze spolupráci rychle ukončit
  • zkušený interní copywriter bude požadovat vyšší mzdu

Pro koho je interní copywriter vhodný

Pro firmy s velkým objemem copywriterské práce (např. 80 a více hodin měsíčně) – blogy, offline propagační materiály, správa webu, e-mailingy apod. Po interním copywriterovi sáhni, pokud s ním potřebuješ pravidelně komunikovat, scházet se na poradách a zkrátka jej mít pořád po ruce. V tomto případě je třeba počítat se stabilní mzdou pro copywritera, a tím pádem i vyššími náklady.

Interní copywriter může spolupracovat s týmem a být vždycky po ruce

Hledáš externího copywritera? Dej mi vědět

Dočetl/a jsi až sem a zjišťuješ, že tobě nebo tvé firmě přijde k duhu spíš externí copywriter? Tím pádem budu rád k ruce, zvlášť pokud jde o projekt z oblasti IT, technologií nebo e-commerce. Napiš mi na e-mail info@psavaruka a obratem ti zašlu nacenění prací.