Přeskočit na obsah

Proč mají zábavné příspěvky na LinkedInu větší dosah než ty hodnotné (a proč to není problém)

„Už měsíce na LinkedIn tvoříme příspěvky s hodnotnými informacemi, ale jejich dosah i počet reakcí jsou slabé. Daří se spíš zábavnému obsahu.“ Podobná slova od svých klientů v různých obměnách slýchám pravidelně, a tak přišel čas objasnit, proč tomu tak je a proč to nemusí být problém.

CHCI POMOCI S LINKEDINEM  

Když začínáš publikovat na sociální sítě, je přirozené, že chceš vidět, jak se tvůj obsah šíří vesmírnou rychlostí a jak jej lidé „lajkují“ nebo komentují.

Jenže tobě LinkedIn specialista (jako třeba já 🙂) doporučil, že z byznysového hlediska dává smysl do publikačního plánu zahrnout i tzv. vzdělávací/informačně hodnotná témata.

Po pár týdnech jsi ale zjistil, že tyto informační příspěvky mají výrazně nižší dosahy než fotka fotka vtipného pejska, kterého kolegyně Petra pravidelně bere do práce.

Fotka s pejskem má 56 reakcí a 18 komentářů, zatímco příspěvek podrobně popisující postup spolupráce s tvou firmou dostal jen 3 lajky. 

Je čas začít na LinkedIn přidávat jen fotky Petřina pejska a na hodnotný obsah se vykašlat? 

Určitě ne! 

Proč se zábavným a oddechovým příspěvkům daří lépe

Odpověď se skrývá v lidském chování na sociálních sítích a v lidských emocích.

I když je LinkedIn (na rozdíl od Facebooku nebo Instagramu) profesní síť, neznamená to, že ji lidé používají se vší seriózností a kravatou u krku. Také na LinkedInu se chtějí pobavit a nasát trochu dopaminu, třeba během polední přestávky, než se pustí do další práce.

A tak je přirozené, že vtipné obrázky, fotky pejska, zábavné příhody a další odlehčený obsah mají násobně větší dosah než příspěvky s hodnotnými, ale na první pohled nudnými informacemi.

Je to problém? Jen v případě, že je tvým hlavním cílem získat co nejvíc lajků a komentářů.

Zábavnější příspěvek o langoších na mém LinkedIn profilu nasbíral 26 reakcí a 61 komentářů. Ale co myslíš, přinesl mi zakázku? Nepřinesl.

Informačně hodnotné příspěvky jsou ty, které přihrávají zakázky

Pokud jsi na LinkedInu proto, aby ti přinesl nové zákazníky, pak by dosahy, reakce a komentáře neměly být hlavním měřítkem.

Nechápej mě špatně: všechny tyto metriky jsou důležité, protože tě díky nim algoritmus dostane k dalším lidem na LinkedInu. Ovšem lajky a komentáře samy o sobě nový byznys nepřinesou.

Právě informačně hodnotné příspěvky (např. rady a tipy, pohled do zákulisí firmy, případové studie apod.) jsou ty, které sice na první pohled nevzbuzují takový zájem, ale rozhodují o tom, jestli někdo na LinkedInu poptá tvé služby, případně služby tvé firmy. Díky těmto příspěvkům totiž sledující:

  • zjistí, v jakém oboru podnikáš a na co se specializuješ
  • budou tě brát jako odborníka na dané odvětví (a spojí si tě s ním)
  • prohlédnou si ukázky tvé práce/práce tvé firmy
  • vybuduješ si u nich důvěru

A to je něco, na co zábavné příspěvky s pejsky rozhodně nestačí. Jasně, existují výjimky (např. když má někdo celý byznys postavený na odlehčeném obsahu a vtipu), ale to nejspíš nebude tvůj případ.

Tento příspěvek popisující proces textace webu získal pouze 17 reakcí a 5 komentářů, ale na jeho základě mi přišla poptávka od startupu, který potřeboval vylepšit texty na svých stránkách.

Co doporučuji já 

Zkušenosti se správou mého LinkedInu profilu i profilů mých klientů ukázaly, že nejlepší cestou je vyváženost témat. Co si pod tím představit? 

Dejme tomu, že plánuješ publikovat 10 příspěvků měsíčně. Přibližně 7 jich může být informačně hodnotných a další 3 spíš odlehčené (vtipné příběhy z každodenní práce, fotka pejska paní Petry atd.)

I zábavný obsah má v publikačním plánu své místo, protože ukáže, že jsi také jen člověk a že můžeš být pro sledující skvělým byznys partnerem.  

Vyřeším za tebe LinkedIn od A do Z

Nemáš čas na vytváření LinkedIn příspěvků, plánování témat či úpravu profilu, ale chceš být na této profesní síti vidět a získávat nové zakázky?

Nebo si chceš LinkedIn spravovat sám/sama, ale potřebuješ se v něm naučit chodit? 

S obojím ti rád pomohu. Další podrobnosti najdeš na této stránce. Nebo mi rovnou klikni zde a pošli mi nezávazný dotaz.