Přeskočit na obsah

Nekřič na zákazníka aneb proč v reklamních textech šetřit s vykřičníky

„Přijďte se podívat na dnešní parádní vystoupení!“ Nebo třeba: „Tohle tričko musíte mít!“ Mezi firmami, které tvoří reklamní kampaně pro své produkty či služby, se už léta rozmáhá podivný nešvar: v reklamních textech používají vykřičníky v domnění, že tím strhnou pozornost a zaujmou čtenáře. Efekt je ale často opačný. 

Nechápavost a naštvání. To bývají většinou pocity lidí po přečtení reklamního textu, který je zakončený vykřičníkem. 

Ale jak je to možné, když už ve druhé třídě na základní škole nám paní učitelka češtiny říkala, že vykřičník slouží ke zdůraznění oznámení, případně ke zvolání? Použití vykřičníku by tedy nikomu nemělo dělat vrásky na čele.

Potíž vězí v tom, že vykřičník má ještě jednu funkci: rozkazovací. A bohužel pro všechny reklamní textaře je rozkazování to první, na co si většina lidí vzpomene, když vidí větu zakončenou vykřičníkem. 

Firmy, které často píší  „vykřičníkové reklamní texty“, samozřejmě nechtějí nikomu nic rozkazovat. Jenže když průměrný čtenář v podchodu metra uvidí nápis: „Pořiďte si boty XXX se slevou!“, jako první ho napadne, proč na něj, sakra, někdo křičí a přikazuje mu nákup bot. 

Ne každý vykřičník je špatný

Abys to nepochopil špatně: psát vykřičníky v reklamních ani jiných textech samozřejmě není chyba. Jen vždy záleží na kontextu a na konkrétním sdělení. 

Zkrátka si nestačí říct: „Chceme, aby si billboardu všimlo víc lidí, tak dáme do nadpisu vykřičník“. Ne, takhle to nefunguje, je potřeba s vykřičníky zacházet opatrně. 

To, co na první pohled vypadá jako skvělý reklamní tah, se může vrátit jako bumerang v podobě nechápavých reakcí příjemců reklamy. To platí zvlášť o reklamách na sociálních sítích.

Jak vykřičník správně použít

Jak tedy vykřičník v reklamním textu použít tak, aby příjemce na první pohled nedráždil?Jednoduchá rada zní: nevyužívej vykřičníky k rozkazování.

Příklad špatného použití: „Zakupte si vstupenku na konferenci ještě dnes!“

Příklad správného použití: „Skvělá zpráva! Dnes máme akci 2+1 zdarma“

Vidíš ten rozdíl? Vykřičníkem můžeš přikazovat, nebo ho využít ke svému prospěch. Je to zdánlivý detail, ale divil by ses, kolik potenciálních zákazníků se dokáže naštvat jen proto, že jim někdo něco přikázal na billboardu.

Tak ať to píše a pozor na vykřičníky.