Přeskočit na obsah

Obrácená pyramida aneb na začátek textu dej to nejdůležitější

obrácená pyramida

Už jsi slyšel o obrácené pyramidě? Tento princip je alfou a omegou nejen pro všechny copywritery, ale pro každého, kdo připravuje obsah na firemní blog, sociální sítě nebo třeba do newsletteru. Jeho mantra zní: nejdůležitější informace musí zaznít na začátku.

Setkávám se s nimi několikrát za den. S články a příspěvky, které mají cílové skupině předat podstatnou informaci. 

Jenže autor tuto informaci sděluje buď velmi komplikovaně, nebo ji zmíní až v závěru textu, v lepším případě někde uprostřed. A tomu by ses měl vyhnout, zvlášť pokud připravuješ obsah určený pro publikaci online. 

Chceš zdarma dostávat tipy ohledně tvorby textů a obsahu?

Až 90 % čtenářů tvých textů si přečte jen nadpis, když budeš mít štěstí, tak ještě prvních pár slov z úvodu článku či příspěvku. Co nesdělíš v těchto místech, to se tvoje cílovka nedozví. 

Přesně proto existuje obrácená pyramida. 

Úvod marketingových textů musí zaujmout

Obecná vizualizace obrácené pyramidy vypadá takto:

obrácená pyramida

Zatímco novinář by měl hned v úvodu článku zodpovědět základní otázky KDO? CO? KDE? KDY? a případně PROČ?, tvůrce marketingových textů musí na začátku zaujmout, aby příjemce pokračoval ve čtení (a pokud v něm nepokračuje, potřebuje se už v úvodu dozvědět vše podstatné).

A to pro autory bývá sakramentsky náročný úkol.

Obrácená pyramida existuje proto, aby ti při psaní textů neustále připomínala, že nejzásadnější informace mají být v nadpisu a perexu (v případě článků a newsletterů) nebo v prvním řádku (v případě příspěvku na sociální sítě).

I ve zbytku textu piš informace od důležitých po méně podstatné – tak, jak to ilustruje obrácená pyramida.

TIP: V úvodu marketingových textů by neměla chybět výzva k akci, neboli call to action, která dá čtenáři okamžitě najevo, co od něj požaduješ (např. registraci nebo objednávku webináře). Toto platí zejména pro newslettery – pokud bys výzvu akci umístil až na závěr e-mailu, čtenáři si jí nevšimnou. Zkrátka proto, že většina příjemců newslettery nečte ani do půlky.

Připadá ti nad slunce jasné, že nejdůležitější sdělení musí být na začátku? Divil by ses, jak často tvůrci textů toto základní pravidlo nedodržují.

Potřebuješ pomoci s přípravou textů? Napiš mi

Jestli máš k principu obrácené pyramidy jakýkoliv dotaz, klidně mi na piš na e-mail info@psavaruka.cz, rád ti odpovím.

A když budeš potřebovat, napíšu pro tebe blogy, texty na web, PR články, newslettery, tiskové zprávy, případové studie i meta tagy další texty.