Přeskočit na obsah

7,93 důvodu, proč tvé firmě nefunguje obsah na sociálních sítích

obsah sociální sítě

„Pořád na Facebook, Instagram a LinkedIn něco přidáváme, ale nikdo na příspěvky nereaguje. A už vůbec nám sociální sítě neprodukují nové zakázky.“ Zhruba taková slova pravidelně slýchám od nových klientů. Trápí tvou firmu stejné potíže? Tak čti pozorně dál.

Vytváření obsahu na sociální sítě vypadá na první pohled jednoduše. Vždyť přece stačí vyfotit rozesmáté kolegy v kanceláři, napsat krátký popisek a vyplivnout příspěvek na Facebook, ne? Právě že ne.

Aby obsah na „socialu“ nesl ovoce, je potřeba se vyhnout několika základním chybám, které stále dokola opakuje většina firem

Chceš zdarma dostávat tipy ohledně tvorby textů a obsahu?

Nepůsobíte na emoce

Než se člověk zodpovědný za obsah pustí do tvorby, měl by si předem určit, kterou emoci jím chce u příjemců vzbudit. Protože příspěvky bez emocí netáhnou a v záplavě dalších lákadel na sociálních sítích snadno zapadnou. Kvůli suchým a nudným informacím lidé na Facebook ani Instagram nechodí. 

Nejvíc fungují texty, obrázky nebo videa vzbuzující radost, smutek nebo strach. Při tvorbě firemního obsahu ale emoce s kolegy využívejte jen do té míry, abyste jich (především strachu) nezneužívali.

TIP: Pro vzbuzení pozitivních emocí v textu jsou skvělá citoslovce. Například výrobce domácí čokolády může příspěvek začít slovy: „Mňam, to byla lahoda. Jen si představte, jak se vám pralinka rozplývá na jazyku.“

Prodáváte, ale nebavíte

„Zrovna jsme spustili novou verzi našeho skvělého účetního softwaru. Podívejte se, jak je parádní.“

Tak takhle ne.

Lidé tráví čas na sociálních sítích kvůli zábavě a oddychu, ne aby četli, jak se od rána do večera chlubíte novými produkty nebo tím, co výborného měl šéf na snídani. Mírně prodejní příspěvky nejsou jednou za čas na škodu, ale většinu času se snažte publikum na sociálních sítích bavit. Samozřejmě tak, aby téma stále souviselo s podnikáním tvé společnosti.

Na Facebooku výborně fungují pohledy do zákulisí. O jednom takovém jsem psal příspěvek pro internetového poskytovatele netbox.

Nemáte obsahovou strategii

Není dobrý nápad střílet naslepo a vytvářet příspěvky podle toho, co zrovna napadlo kolegyni Lenku při odpoledním kafe. 

Má-li obsah na sociálních sítích přinášet výsledky, je potřeba si vytvořit aspoň základní obsahovou strategii. Představ si ji jako šablonu, které se tvůrci firemního obsahu bez výjimky drží. Na základě obsahové strategie pak můžeš tvořit obsahový plán s konkrétními příspěvky. 

Obsahovou strategii pravidelně připravuji pro své klienty. Jestli tě zajímají podrobnosti, najdeš je zde.

Pro aplikaci Podpisovna jsem vytvářel obsahovou strategii, na základě které jsme později budovali obsah na sociální sítě i na blog.

Nevíte, pro koho obsah tvoříte

Koho by měl zajímat ten roztomilý pejsek kolegy Petra, jehož fotku marketingové oddělení v pátek odpoledne zveřejnilo na firemním Instagramu? Položili jste si tuto otázku? Jestli ne, děláte chybu. 

Nikdy netvoříte obsah pro všechny. Správce firemních sítí musí přesně vědět, ke komu komunikuje a koho chce daným příspěvkem oslovit. Když to neví, opět střílí naslepo a mrhá svým časem i firemními penězi

Dáváte na každou síť to stejné

„Jirko, prosím tě, udělala jsem tady jeden text s fotkou. Hoď to na Facebook a pak na Instagram i LinkedIn. Ať to máme komplet.“

Toto je jedna z nejčastějších chyb. Příspěvek na Facebook nemůže vypadat stejně jako příspěvek na LinkedIn. Jednoduše proto, že na každou z těchto sociálních sítí chodí jiné publikum a za jiným účelem.

Zatímco na Facebooku či Instagramu lidé očekávají uvolnění a zábavu, na LinkedInu chtějí navazovat obchodní kontakty, pochlubit se a případě zjistit nové informace z oboru, kterému se věnují. Tomu byste měli přizpůsobit i obsah na dané síti.

Takto vypadá příspěvek, který jsem navrhl na LinkedIn pro Intelsol. Jde o skvělý obsah na LinkedIn, ale například na Instagram by se vzhledem k odlišnému formátu nehodil.

Spoléháte se 100% na organický dosah

Dlouhodobá tvorba kvalitního obsahu (nejen) na sociální sítě tvé firmě přinese spoustu nových zakázek a pomůže jí udržet si stávající zákazníky. Ne vždy je ale moudré spoléhat se pouze na organický, tedy neplacený dosah. 

Sociální sítě (především Facebook) výrazně zvýhodňují příspěvky podpořené reklamou. To neznamená, že musíš nasypat peníze do každého postu. Spíš doporučuji najít balanc a propagovat nejkvalitnější obsah na firemních sítích. Dostanete ho tak i k lidem, kteří o tvé firmě doteď neslyšeli.

TIP: Když už firma propaguje některé příspěvky, měla by pod nimi odpovídat na komentáře. Je pravděpodobné, že lidé budou mít spoustu zvídavých dotazů. Uspokojivá odpověď má šanci proměnit „náhodného kolemjdoucího“ v zákazníka.

Nezaujmete na začátku příspěvků

První věta příspěvku, první vteřina videa nebo nadpis ve vizuálu musí publikum praštit do očí. Jinak si lidé obsahu tvé firmy nevšimnou a budou scrollovat vesele dál. Na začátku tedy s kolegy vždy usilujte o takzvaný háček (anglicky hook), tedy co nejrychlejší zaujetí uživatelů. 

Což je také důvod, proč v nadpisu tohoto článku uvádím překvapivé číslo 7,93. Abych tě zaujal. Tak co myslíš, funguje to? 

Napiš si o pomoc s tvorbou obsahu (nejen) na sítě

Nevíte si ve firmě rady s obsahem na sociální sítě, blog nebo třeba pro newsletter? Napiš mi na e-mail info@psavaruka.cz a rád pomohu. Navrhnu obsahovou strategii a postarám se také o samotnou tvorbu obsahu.