SEO copywriter. Dvě slova, s nimiž se dříve nebo později setká každý, kdo není spokojený s umístěním svých webovek ve vyhledávačích. Ano, znalost SEO je pro copywritery zásadní a bez jeho využití těžko klientům pomohou k lepšímu zobrazování na klíčová slova v Googlu nebo na Seznamu. Nic se ale nemá přehánět. Než SEO copywritera najmeš, ujisti se, že netvoří obsah jen pro vyhledávače, ale primárně pro čtenáře.
Kdo je SEO copywriter
Ještě ses s tímto slovním spojením nesetkal? SEO copywriter je reklamní textař, jenž při tvorbě textů na webové stránky používá techniky, které danému webu pomohou k lepšímu umístění v internetových vyhledávačích (texty takzvaně optimalizuje pro vyhledávače). Zejména pak v Googlu.
Ve skutečnosti by každý copywriter měl být tak trochu „SEO znalý“, protože bez aspoň částečné optimalizace se dnes neobejde žádná firma, která to s podnikáním přes internet myslí vážně.
SEO robotům, SEO lidem
Malé startupy i velké korporáty si najímají SEO copywritery, aby jim pomohli se s články a dalšími texty umístit na první stránce vyhledávání. Ne-li hned na úplně první pozici v Googlu. Naprosto v pořádku. Otázkou je, jestli takový obsah bude kromě vyhledávacích robotů (tzv. crawlerů) zajímat i živé lidi a potenciální zákazníky, kteří jdou „googlit“ za účelem získání užitečných informací. Může, ale také nemusí.
Než tedy pro sebe nebo svou firmu naverbuješ SEO copywritera, zeptej se ho na zásadní otázku: „Jak moc píšete pro vyhledávače a jak moc pro lidi?“
Hledám copywritera, zn. ideálně znalost SEO
Možná si teď říkáš, že je jasné a samozřejmé, aby copywriter uměl psát pro lidi. Jinak bys ho přece vůbec neplatil. Zní to jako samozřejmost, ale v praxi se setkávám s jiným přístupem.
Hlavní požadavek firem poptávajících copywritery se znalostí SEO, například v oborových skupinách na Facebooku, zní přibližně takto: „Hledáme copywritera, který ovládá SEO a umí pracovat s klíčovými slovy. Chceme psát blog proto, abychom co nejdřív zvýšili návštěvnost webu. Najde se někdo?“
Chyba lávky, tudy cesta k úspěchu nevede. Když takový inzerát zveřejníš, pravděpodobně najdeš pisálka, který vezme kupu klíčových slov a na jejich základě vytvoří libovolný text. Jen aby se líbil Googlu, to je přece hlavní. Jenže tak snadno to nefunguje.
Klíčová slova tvůj web sice dostanou do popředí, ale Google za využití umělé inteligence a na základě znalostí o chování uživatelů dokáže rozeznat kvalitní a užitečný obsah od takového, který vznikl jen za účelem zlepšení SEO. Takže klíčová slova a další optimalizační triky ano, ale samy o sobě nestačí, určitě ne z dlouhodobého hlediska.
SEO copywriter vs. SEO specialista
Pokud ti jde především o posun v klíčových slovech a chceš se v tomto směru vyrovnat konkurenci, pak možná nepotřebuješ SEO copywritera, ale SEO specialistu. Na první pohled v nich možná nevidíš rozdíl, ale každý dělá něco trochu jiného.
SEO specialista ti pomůže zanalyzovat web jak po obsahové (klíčová slova, články apod.), tak po technické stránce (struktura textů, linkbuilding, rychlost načítání stránek a další).
Správný SEO copywriter na základě zjištění SEO specialisty tvoří kvalitní reklamní, uživatelsky přívětivé texty, a to tak, aby se líbily i vyhledávačům – ale až druhořadě, čtenář má vždycky přednost.
Už v tom máš jasno?
Napiš si o konzultaci zdarma
Pokud potřebuješ pomoci nejen se SEO copywritingem, ale také třeba s obsahovou strategií nebo textováním webu, dej mi vědět přes kontaktní formulář, na e-mail info@psavaruka.cz či na Facebook. Konzultaci dostaneš vždycky zdarma.