I když světu vládne online marketing, propagační letáky (reklamní letáky) v některých odvětvích i nadále hrají důležitou roli. Jak takový leták správně otextovat, abys s ním upoutal pozornost cílové skupiny?
Ať už otevíráš novou pizzerii na maloměstě, rozjíždíš jazykový kurz nebo třeba připravuješ zájezd do zahraničí, propagační leták pro tebe může být skvělým nástrojem, jak se zviditelnit „tam za okny“, tedy mimo prostředí internetu.
Až budeš svůj leták textovat (vizuální stránka je samozřejmě také důležitá, ale grafika nespadá do mé odbornosti), přijdou ti vhod níže uvedená doporučení. Sám se jich při přípravě textů na reklamní letáky držím.
Chceš zdarma dostávat tipy ohledně tvorby textů a obsahu?
1. Nadpis propagačního letáku musí praštit do očí
Poutavý a přesvědčivý nadpis rozhoduje o úspěchu a neúspěchů u blogů, PR článků, tiskových zpráv, případových studií nebo newsletterů. A v případě reklamního letáku to není jiné. Naopak: pokud nadpis příjemce okamžitě nepraští do očí a nezaujme ho, nebude letáku věnovat další pozornost.
Takže jak přesně by měl nadpis na letáku vypadat? Tak jako u jiných typů textů platí, že by měl být konkrétní a všeříkající, ale na rozdíl od článků či tiskových zpráv si můžeš dovolit vytvořit i jednoslovný nadpis, bude-li dostatečně výstižný.
Příklad: Pokud chystáš zahájení kurzu angličtiny pro pokročilé, nadpis letáku může znít: „Kurz angličtiny pro pokročilé“. Že ti to přijde moc jednoduché? V tom je právě kouzlo, protože čtenář letáku potřebuje už při prvním pohledu zjistit, jestli je pro něj nabídka relevantní, nebo ne. Bez toho, aby si četl další podrobnosti.
2. Odrážky jsou klíčem k úspěchu propagačního letáku
Reklamní letáky mají většinou tu (ne)výhodu, že se na ně vleze málo textu. Což rozhodně není překážka, protože cílem není zahltit příjemce hromadou komplikovaných vět, ale předat mu důležité informace přehledně a za co nejkratší dobu.
Proto doporučuji psát veškeré texty na letáky dvěma způsoby:
- v podobě krátkých vět a odstavců
- v podobě odrážkového seznamu
Docílíš tím lepší čitelnosti textu a zároveň zvýšíš šance, že si čtenář přečte celý propagační leták.
3. To nejdůležitější řekni na začátku letáku
Zní to jako samozřejmost, ale divil by ses, kolik po světě koluje letáků, které sdělují nejdůležitější informace až malým písmem na spodku stránky.
Nejzásadnější sdělení předej vždy buď v nadpise, a pokud to není možné, tak v následujících 2-3 větách.
Když to neuděláš, čtenáři se nejdůležitější informaci z letáku nejspíš nikdy nedozví, protože pro ně bude úvod nezajímavý, a tak nezískají motivaci k dalšímu čtení.
4. Řekni příjemci, co má udělat
Bez toho totiž celý leták postrádá smysl.
Stejně jako je potřeba příjemce vyzývat akci v textech na internetu, neměl bys na to zapomínat ani u propagačních letáků a dalších tištěných materiálů. Až čtenáři sdělíš, co od něj požaduješ, uveď na sebe kontakt (webové stránky, e-mail, mobil, sociální sítě).
Příklad: „Chcete zkusit hodinu angličtiny pro pokročilé zdarma? Registrujte se na www.anglictinapropokrocile.cz.“
Vzor reklamního letáku
Pro své klienty textuji reklamní letáky pravidelně, a tak pro tebe jeden mám jako vzor na ukázku. Jedná se o propagační leták aplikace Podpisovna, který sloužil k prezentaci na veletrhu Reshoper.
Při textování letáku jsem použil:
- Úderný nadpis („Podepisujte dokumenty online“)
- Krátký popis ve 2 větách (viz hlavní strana letáku vpravo)
- Sdělení toho nejdůležitějšího hned na začátku („Podepisujte dokumenty online a ušetřete svému e-shopu tisíce ročně“)
- Výzvu k akci („Podpisovnu můžete vyzkoušet na webu www.podpisovna.cz“)
Potřebuješ otextovat propagační leták? Dej mi vědět
Pokud chceš také pomoci s textováním reklamního letáku, napiš mi na e-mail info@psavaruka.cz, nebo přes kontaktní formulář tady na webu.