Newsletter i po dlouhých letech patří k nejúčinnějším nástrojům online marketingu. Přesto ho pravidelně tvoří a posílá jen zlomek firem. Možná i proto, že nevědí, jak newsletter správně napsat. Ty už to ale po přečtení následujícího článku vědět budeš.
POTŘEBUJI POMOCI S NEWSLETTEREM
Co je newsletter
Newsletter je hromadný e-mail, který firmy rozesílají svým zákazníkům a potenciálním zákazníkům s cílem propagovat své produkty a služby, informovat o novinkách nebo udržovat vztah se zákazníky.
I když podnikatelé v posledních letech kladou důraz hlavně na propagaci přes sociální sítě, statistiky ukazují, že newsletter je i nadále jedním z nejúčinnějších marketingových nástrojů.
Na rozdíl od jiných marketingových kanálů totiž umožňuje uživatele oslovovat pravidelně (klidně každý den). Díky newsletteru jsi potenciálním zákazníkům na dosah i ve chvíli, kdy nemáš spuštěnou reklamní kampaň.
Chceš zdarma dostávat tipy ohledně tvorby textů a obsahu?
Jak napsat newsletter
Ať už chceš pomocí newsletteru posílat upozornění na nové produkty, žhavé slevy nebo plánuješ rozesílat aktuality ze zákulisí své firmy, měl bys vědět, jak při psaní postupovat.
Hranice mezi tím, jestli si příjemce newslletter otevře a přečte, nebo jestli skončí v koši, je totiž velmi tenká. Má doporučení tedy zní:
- 79 % času věnuj předmětu newsletteru
- Dej si záležet na titulku a úvodním odstavci
- Použij vhodné oslovení
- Piš kratší věty a zvýrazňuj důležitá slova
- Vytvoř jednoznačnou výzvu k akci
- Doplň newsletter o atraktivní vizuály
- Posílej newsletter jen kontaktům, které o něj projevily zájem
A teď hezky podrobně…

79 % času věnuj předmětu newsletteru
Překvap, šokuj, zaujmi. I kdyby měl být zbytek newsletteru průměrný, jeho předmět musíš do puntíku vyladit. Proč? Protože jinak ho příjemce hodí do koše a nikdy se nedozví, co všechno jsi mu chtěl v textu e-mailu sdělit.
O psaní předmětu newsletterů by se dal napsat samostatný článek, takže jen zmíním, že výborně fungují velmi konkrétní předměty. Stejně tak bývá účinné používání čísel, kratší délka předmětu (třeba jen jedno nebo dvě slova) a urgence.
Příklady: Naskladnili jsme 234 nových batohů, Poslední 4 zájezdy na Mallorcu se slevou 80 %, A je to tady…
Dej si záležet na titulku a úvodním odstavci newsletteru
Výborně, máš vymazlený a chytlavý předmět, který zaujme většinu příjemců. Ale tady tvoje práce nekončí. Záležet si musíš dát i na titulku newsletteru (nadpis zobrazující se po otevření zprávy) a úvodním odstavci.
Titulek by měl podobně jako předmět pobízet k dalšímu čtení. Klidně může předmět e-mailu rozšiřovat.
Úvodní odstavec pak začni vhodným oslovením (viz níže) a sděl v něm čtenáři nejdůležitější informaci celého newsletteru. Za sebe doporučuji napsat úvodní odstavec kratší, aby příjemce neodradil od dalšího čtení.
Použij vhodné oslovení
Také oslovení příjemce patří ke kriticky důležitým částem newsletteru. Je rozdíl, jestli ti přijde e-mail s oslovením „Milý pane Nováku“, nebo s oslovením „Dobrý den“. Jak sám vidíš, první varianta je osobnější a příjemce má okamžitě pocit, že je e-mail určený přímo pro něj a že nejde jen o otravnou hromadnou zprávu.
Piš kratší věty a zvýrazňuj důležitá slova
Jedním z důvodů, proč adresáti newsletterů přestávají číst už po prvním odstavci, je špatná struktura e-mailu.
Aby byl text pro čtenáře „stravitelnější“, piš krátké a srozumitelné věty. Zároveň zvýrazňuj důležitá (klíčová) slova, která čtenáři slouží jako záchytné body. Divil by ses, jak velký rozdíl umí udělat tato zdánlivá drobnost. Stejně tak doporučuji používat podnadpisy.
TIP: Využívej v newsletterech odrážky, případně číslované seznamy. Příjemce se pak v textu bude mnohem lépe orientovat.
Vytvoř v newsletteru jednoznačnou výzvu k akci
Posíláš v newsletteru nabídku nového zboží? Tak na něj zajisti proklik přes výrazné tlačítko. Chceš pomocí newsletteru upozornit na nový článek na firemním blogu? Vyzvi čtenáře, aby si ho přečetli.
Výzva k akci (call to action) je to, co ti ve výsledku přinese zisk. Musíš čtenáře jasně nasměrovat k tomu, co po něm požaduješ. Ať už vsadíš na formu tlačítka, poutavého banneru nebo jen holého textu, newsletter se bez výzvy k akci neobejde.
Doplň newsletter o atraktivní vizuály
Ani nejlepší text na světě nebude fungovat, když ho nepodpoříš atraktivními fotkami a dalšími vizuály. Grafická stránka newsletteru by měla „spolupracovat“ s textem. Ideální je, když se tyto dvě složky navzájem doplňují a motivují čtenáře k pokračování ve čtení.
Ale pozor na grafický odpad – s vizuály se to nesmí přehnat, aby se v nich příjemce neztratil. 🙂

Posílej newsletter jen kontaktům, které o něj projevily zájem
Nejen že je nevyžádaná obchodní nabídka otravná, dokonce ji zakazují zákony. A tak newslettery posílej jen na kontakty, které ti k jejich zasílání daly svolení a projevily o ně zájem.
Zároveň pravidelně reviduj svůj list kontaktů, aby marketingové e-maily chodily tvé cílové skupině.
Vzor newsletteru
Potřebuješ inspiraci, která tě při psaní newsletteru nakopne? Koukni na můj vzor úvodu newsletteru níže. Jedná se o smyšlený a modelový příklad.
Předmět:
Zbývá 1 hodina a 34 minut do konce VÝPRODEJE notebooků
Titulek:
Chcete přijít o 80% slevu na nové modely laptopů?
Text (úvod):
Milý Petře, čas neúprosně běží. Už jen 1 hodinu a 34 minut si u nás na e-shopu můžete objednat nové modely notebooků se slevou až 80 %. Nečekejte, až akční nabídka zmizí v dáli a vyberte si svůj vyvolený notebook hned teď.
Ozvi se, napíšu newslettery za tebe
Jestli se si s newslettery nechceš dělat hlavu, nebo pokud na jejich psaní nemáš čas, rád za tebe tento problém vyřeším. S přípravou textace newsletterů mám dlouholeté zkušenosti, takže ti rád budu k ruce.
Stačí, když mi napíšeš na e-mail info@psavaruka.cz, nebo mě kontaktuješ přes formulář.
Přečti si také, jak napsat text na propagační leták, PR článek, případovou studii nebo tiskovou zprávu a meta tagy. Nebo tě spíš zajímají odpovědi na nejčastější otázky k normostraně?