Provozuješ firemní web a chceš, aby ho navštěvovalo co nejvíc lidí? Tím pádem bys měl k jednotlivým stránkám vytvářet meta title a meta description, tedy tzv. meta tagy. I když přímo na webu nebývají vidět, jsou důležité pro vyhledávače a uživatele. Já ti na následujících řádcích prozradím, jak meta tagy vytvořit.
Pokud už jsi četl něco málo o SEO (optimalizace pro vyhledávače), zmínka o meta titlu a meta descriptionu tě nemohla minout. Dostal ses právě do fáze, kdy meta tagy potřebuješ tvořit?
Chceš zdarma dostávat tipy ohledně tvorby textů a obsahu?
Co jsou meta tagy a proč bys je měl řešit
Jako meta tagy se označují texty, které uživatel nevidí přímo na webu (s výjimkou části meta titulku), ale najdeš je v HTML kódu konkrétní stránky. Pomáhají internetovým vyhledávačům zjistit, co se na dané stránce nachází. Proto meta tagy patří mezi významné SEO faktory, na základě kterých vyhledávače rozhodují o pořadí/umístění stránky ve vyhledávání.
Metadata zároveň slouží jako pomůcka pro uživatele, kteří na Googlu či Seznamu prochází výsledky vyhledávání a potřebují vědět, kde najdou nejlepší odpověď na svůj dotaz.
A kde přesně se tedy meta titulek a meta popisek zobrazuje? V tzv. SERPU, což je stránka výsledků vyhledávání, která se uživateli ukáže poté, co do vyhledávače zadá dotaz. Ukázku vidíš na obrázku níže.
Jak už jsi nejspíš pochopil, meta tagy je potřeba tvořit především proto, abys měl co největší šanci, že se tvůj web umístí na předních místech vyhledávání.
Meta title a meta popisek můžeš přepsat buď přímo v administraci webu (například redakční systém WordPress má na meta tagy samostatná políčka), nebo ve zdrojovém/HTML kódu.
Co je meta titulek
Meta titulek (meta title) je meta tag, který výrazně ovlivňuje SEO i to, jestli stránka zaujme uživatele. Zjednodušeně řečeno jde o název stránky pro potřeby vyhledávačů. Uživatelé u každého výsledku vyhledávání jako první uvidí právě meta titulek, proto bys ho měl psát nejen pro vyhledávače, ale primárně pro lidi – vždyť právě živé bytosti potřebuješ na své stránky dostat.
Zatímco meta description není na webu nikde viditelný, meta title aspoň částečně vidět můžeš, a to v hlavičce (záložce) prohlížeče.
Jak napsat meta title a jak by měl být dlouhý
Dost teorie, přišel čas zjistit, jak meta tagy vytvořit a jak by měly vypadat. Začneme právě u meta titulku, který je, jak už víš, nejdůležitější. Při jeho tvorbě se drž následujících bodů:
- Piš meta title primárně pro lidi – ano, meta titulek musí obsahovat klíčová slova a být přívětivý pro SEO, ale především má zaujmout uživatele ve výsledcích vyhledávání.
- Meta titulek by měl být dlouhý přibližně 50–60 znaků
- Zahrň do titulku hlavní klíčové slovo (k tomu je vhodné si nejprve udělat analýzu klíčových slov).
- Každá stránka na webu by měla mít unikátní title – tzn. nikdy nepoužívej jeden meta title pro více stránek.
- Titulek by měl 100% odpovídat obsahu stránky
- Buď co nejvíc konkrétní
- Meta title by měl být podobný jako H1 nadpis na stránce, ale nemusí být nutně stejný
- Abys uživatele zaujal, zkus do titulku zapracovat výzvu k akci (např. „Navštivte největší aquapark v zemi“).
- Používej v meta titulcích čísla – pomáhá to zvýšit zájem uživatelů o stránku (viz nadpis tohoto článku).
- Na konec meta titlu dej název stránky/firmy
Co je meta description
Meta popisek (meta description) informačně rozšiřuje meta titulek, proto jej v SERPU najdeš menším písmem hned pod titlem.
Description na rozdíl od titulku nemá vliv na SEO, respektive nerozhoduje o umístění stránky ve vyhledávání. Jeho primárním cílem je hledajícímu uživateli detailně popsat, co přesně na stránce najde a jestli dává smysl ji navštívit. Když tedy meta description napíšeš poutavě a úderně, zvýšíš šanci, že na tvůj web přijde více lidí.
Jak napsat meta description
Také při psaní meta descriptionu je potřeba dodržovat základní pravidla, některá se shodují s pravidly pro meta titulek. Než se do tvorby popisku pustíš, měl bys vědět, že:
- Meta popisek by měl být dlouhý přibližně 140–160 znaků – delší text Google většinou nezobrazí.
- Popisek by měl rozšiřovat informace uvedené v meta titlu
- Description by měl být pro každou stránku unikátní
- Meta description má přesně popisovat, co uživatele na stránce čeká
- Stejně jako title, i description by měl obsahovat výzvu k akci
- Vyplatí se udělat description poutavě a přesvědčivě, aby motivoval k prokliku
TIP: Víš, že délku meta titulku a descriptionu nemusíš měřit od oka? Existují šikovné a bezplatné online nástroje, které ti s tím pomohou. Já například používám Google SERP Snippet Optimization Tool od Highervisibility. Stačí do něj zadat vytvořený title i popisek a hned uvidíš, jestli meta tagy nejsou moc dlouhé a jak budou vypadat ve výsledcích vyhledávání na Googlu.
Meta title a description – příklady
Ať se ti meta tagy tvoří lépe a máš se o co opřít, níže najdeš 3 příklady meta tagů, které jsem tvořil pro stránky a blogy svých klientů.
Co ještě se hodí vědět
Než se pustíš do tvoření skvělých meta tagů, mám pro tebe ještě pár informací, které se hodí vědět:
- S optimalizací meta tagů pro vyhledávače to nepřeháněj. Google pozná, že se do titulku nebo descriptionu snažíš narvat 10 klíčových slov najednou. Klíčová slova a SEO ano, ale s mírou.
- Pokud Google tvé meta tagy vyhodnotí jako irelevantní, může je upravit podle sebe. Jednoduše řečeno: i když si sám vytvoříš meta title a meta description, ne vždy to znamená, že se ve výsledcích vyhledávání zobrazí ve stejné podobě.
- Meta tagy můžeš (a je to vhodné) v průběhu času testovat a měnit. Zjistíš tak, které varianty fungují více a které méně.
- S tvorbou meta titlů a meta popisků ti částečně pomohou nástroje umělé inteligence, například ChatGPT. Určitě bys je ale neměl zkopírovat tak, jak ti je AI „vyplivla“. Podklady od umělé inteligence ber spíš jen jako nápady a hrubý materiál, který si podle sebe následně vyšperkuj.
Potřebuješ vytvořit meta tagy? Napiš mi
Pokud si s vytvářením meta tagů nevíš rady, nebo na jejich psaní nemáš čas, rád je za tebe napíšu – klidně na celý web. Stačí, když mi kdykoliv napíšeš na e-mail info@psavaruka.cz.
Rád pro tebe napíšu i newslettery, tiskové zprávy, PR články, případové studie, SEO články nebo blogy a spoustu dalších textů.