Přeskočit na obsah

Krok za krokem: Jak napsat případovou studii

případová studie

Případová studie je skvělý způsob, jak potenciálním klientům představit přínos produktů nebo služeb, které poskytuje tvá firma. Jak ji ale napsat, aby působila věrohodně a přinesla ti hromadu nových zakázek? Pojďme tomu přijít na zoubek, hezky krok za krokem.

POTŘEBUJI POMOCI S PŘÍPADOVOU STUDIÍ

Co je případová studie

Pomocí případové studie (anglicky case study) můžeš působivě odprezentovat, jak tvůj podnik zvládl vyřešit zakázku pro některého z klientů. Případovka by projekt měla detailně rozebrat a popsat, jak probíhalo řešení projektu a jaké výsledky toto řešení přineslo.

Hlavním cílem případové studie je zaujmout nové zákazníky a nenásilně je přesvědčit, že by si pro realizaci zakázky měli vybrat právě tvou firmu. 

Pokud budeš při psaní případovky postupovat správně, určitě ji zvládneš připravit také.

Příklad: Případové studie nejlépe fungují v B2B byznyse. To znamená, že mají mnohem větší přínos pro firmy, které obchodují s jinými firmami. Například e-shop prodávající vonné svíčky case study příliš nezužitkuje, protože jeho cílová skupina (domácnosti) si před nákupem svíček přečte raději recenze jiných zákazníků než obsáhlou případovku. 

Jak napsat případovou studii

Tvá případová studie může mít různou podobu i rozsah, ale níže uvedený postup platí obecně pro tvorbu všech případovek. Tento „recept“ tak klidně použij jako tahák, nebo chceš-li užitečného pomocníka.

Vzor aneb při psaní případové studie postupuj takto:

  1. Vyber klienta a projekt, který v případovce odprezentuješ
  2. Ujasni si, kde budeš případovku publikovat
  3. Získej od klienta co nejvíc informací
  4. Na začátku případovky klienta představ
  5. Popiš, jaký problém klient řešil
  6. Popiš, jak jsi jeho problém vyřešil
  7. Odprezentuj výsledky projektu
  8. Na závěr vyzvi k akci

Chceš zdarma dostávat tipy ohledně tvorby textů a obsahu?

Výběr klienta a projektu pro případovku

Ne každý klient a projekt se hodí k prezentování v případové studii. 

Pro případovku zvol v minulosti provedenou zakázku, na kterou jste ve firmě opravdu pyšní a kterou si klient nemohl vynachválit. Čím větší a významnější projekt, tím lépe. Až budeš rozhodnutý, požádej klienta o svolení – bez jeho souhlasu se do psaní podrobností o zakázce rozhodně nepouštěj.

Kde případovou studii publikovat

Případové studie většinou najdeš na webových stránkách, ale lze je zveřejnit i jinde. Typicky ve firemním katalogu, brožuře nebo třeba v rámci rozesílky pravidelného newsletteru. Výjimkou není ani PDF případová studie.

Proto si před psaním případovky dobře promysli, kde ji budeš publikovat. Zatímco na web můžeš připravit sáhodlouhou case study, v brožuře nebo newsletteru budeš limitovaný prostorem.

TIP: Napíšeš-li případovou studii na web nebo blog, klidně ji využij i do newsletteru a na sociální sítě. Pro každý z těchto formátů je ale potřeba text případové studie mírně upravit.

Získání informací od klienta

Podceňovaná, ale nejdůležitější fáze. Příprava případové studie totiž není jen o psaní, ale hlavně o zjišťování podrobných informací od klienta. Nic nezkazíš, když mu zašleš několik otázek e-mailem, ale úplně nejlepší je osobní, případně online schůzka.  

Zeptej se i na věci, které ti na první pohled nepřijdou důležité.

Jak konkrétně klientovi tvé řešení pomohlo? Co jej pozitivně překvapilo? Které překážky se během realizace zakázky povedlo překonat? Jak byl spokojený s procesem spolupráce? 

Čím víc detailů se dozvíš, tím působivější tvoje případovka bude. 

Představení klienta

Hurá! Už víš, o kterém projektu budeš případovku psát a také máš dostatek pokladů. To znamená jediné: pusť se do psaní.

Hned na začátku textu představ klienta, pro kterého jsi zakázku realizoval. Do výčtu informací zahrň například:

  • název firmy
  • obor podnikání firmy
  • jaké služby/produkty firma poskytuje
  • dobu působení firmy na trhu

To všechno může potenciální nové zákazníky zajímat. Jestli chceš být v case study osobnější, klidně prozraď, kde jste na sebe s klientem narazili.

Popsání klientova problému

Zákazník si tě najal proto, abys za něj vyřešil problém (ať už byl jakýkoliv). Jakmile za sebou máš fázi představení, přichází nejvyšší čas v případovce klientův problém odhalit. Zkrátka detailně vysvětli, co ho „přinutilo“ využít tvůj produkt/službu.

Příklad: Dejme tomu, že vlastníš marketingovou agenturu, která pro klienta realizovala kompletní tvorbu webových stránek. Popis problému by ve zkratce mohl vypadat třeba takto: „Pana Nováka už dlouho trápilo, že jeho firma XYZ má zastaralé webové stránky, které odrazují potenciální klienty. Proto nás oslovil, jestli bychom zvládli vytvořit krásný moderní web s uživatelsky přívětivým redakčním systémem.“

Malé připomenutí: buď konkrétní a neboj se rozepsat podrobnosti. Pokud si na to troufneš, popiš klientův problém formou srdcervoucího příběhu, do kterého se každý čtenář okamžitě vcítí.

Představení řešení problému

Dostatečně jsi vylíčil klientovo trápení, čtenáře sis „zaháčkoval“. Teď je čas zaskórovat.

Krok za krokem popiš, jak tvá firma klientovi pomohla problém vyřešit. Hodí se zmínit mimo jiné:

  • jak jste během realizace zakázky postupovali
  • proč jste zvolil takové řešení a nikoli jiné
  • které nástroje/taktiky jste při řešení použili 
  • na které potíže jste během řešení narazili 

TIP: Pokud je to jen trochu možné, uváděj konkrétní čísla. Například: „Úvodní analýza zabrala 12 hodin času, ale díky ní jsme dostatečně poznali klientův obor podnikání a mohli jsme tak na webu vyladit každý detail.“ 

Prezentace výsledků zakázky

Každého zajímají výsledky a zájemci o tvé služby/produkty určitě nejsou výjimkou. Připrav pro ně na závěr case study souhrn zakázky. Jak vypadá výsledek projektu? Jaké byly náklady na realizaci? Kolik času zakázka zabrala a co nového jste se při ní dozvěděli?

TIP: Jestli chceš případovou studii posunout o několik úrovní výš, uveď v ní doslovnou citaci klienta. Závěrečný souhrn projektu je ideálním místem, kde tuto citaci uvést. Klient v ní může vyseknout poklonu nebo vysvětlit, co ho na zakázce nejvíc potěšilo.

Nezapomeň na výzvu k akci

Pamatuješ? Případovou studii píšeš proto, abys zaujal nové zákazníky. Proto na závěr jasně sděl, co od nich požaduješ (tzn. použij výzvu k akci, neboli call to action).

Příklad: „Má i vaše firma zastaralé webové stránky, které zaspaly dobu? Napište nám a rádi jim dáme moderní tvář, podobně jako v případě firmy XYZ pana Nováka.“

Co dalšího by měla mít špičková případová studie

Ještě, než se rozloučíme, tak pro tebe mám tipy na pár dalších drobností, které udělají z tvé případovky spičkovou zálěžitost:

  • přitažlivý titulek – aby si případovku někdo přečetl, je třeba zaujmout titulkem
  • výstižný perex – úvodní odstavec by měl rozvíjet titulek, ideálně v něm aspoň krátce představ klienta
  • obrázky, videa, grafy – dnešní případové studie se neobejdou bez vizuálního obsahu (nebo obejdou, ale nejsou moc zajímavé) 

Nechceš se s případovkou trápit? Napíšu ji za tebe

Podrobný návod na vytvoření případové studie je super. Ale co když nemáš čas ani náladu ji sepisovat? 

Napíšu případovou studii za tebe. Dej mi vědět přes kontaktní formulář, nebo se ozvi na e-mail info@psavaruka.cz.

A jestli se chceš naučit psát i jiné typy textů, přečti si také blogy Jak napsat PR článek, texty na reklamní leták, newsletter nebo Jak napsat tiskovou zprávu.